MENÜ

(-ASHV-)

Aranysasok Hungária Veteránok

Grafikai beállítások - Hogyan növeld az FPS-ed?

Word of Tanks kezdőknek - A legénység

 
 A játékbeli hatékonyságunk növelésének egyik eszköze a legénység.

Egy adott tank csatáinak számával együtt emelkedik a legénységi tagok képzettsége is, s így sajátíthatnak el a későbbiekben majd egyéb képességeket (skilleket vagy épp perkeket) is.

Bevezetés

Fontos megemlíteni, hogy a legénységnek csak akkor tudunk képességeket adni, miután a legénység képzettsége elérte az adott tanknál a 100%-ot.

Tanktípustól függően a legénységünk több tagból áll. Vannak tankok melyeknek csak 2 legénységi taguk van, de vannak olyanok is, amelyeknek  6.

Például : az AMX 50B-nek 4 legénységi tagja van és minden tagnak különböző képességeket tudunk adni, azonban 1 tag több feladatot is ellát. Az 50B-nél ez a következőképen van megoldva: A parancsnok, a rádiós és a lövész egyben töltő is. Így megkapják az alap képzettségük mellé a töltős képességeit is.  Viszont a T32-nek már 6 db legénységi tagja van, ami azt jelenti, hogy a képességek nem adódnak össze egy tagnál, hanem duplázódnak (értem ezt a 2 töltő vagy 2 rádiós képességeire). Mindenkinek megvan a saját képessége, azonban mivel itt 2 töltő van, 2 töltési képességet fog kapni a tank. Ez előny és hátrány is egyben. Előny abból a szempontból, hogy 2 különböző képességet húzhatunk a 2 töltősön, míg hátrány abból a szempontból, hogy a csatában megnő annak az esélye, hogy egy esetleges találatkor a töltő veszítse életét. Térjünk is rá a legénységre.

1. ábra - A legénység helye

Ezen a részen láthatóak a tank legénységi tagjai. Innen lehet a barakkba vagy egy másik tankba küldeni őket. A lenti képen látható, hogy a tankban most nem tartózkodik egy tag sem, mivel a barakkban vagy egy másik tankban ülnek.

Érdemes megjegyezni, hogy a játékban vannak különféle prémium tankok, amit a garázs aranyszínű felirattal jelez, s rájuk nem vonatkozik egy bizonyos büntetés. Ha az adott felületen jobb egérgombot nyomunk 2 fül ugrik elő számunkra (ha nincs legénység).

Legénység toborzása

Itt toborozhatunk legénységi tagot a tankunkba. 3 féle tagot lehet toborozni:

  • 50%-os: Na őket ha lehet hagyjuk ki minden tanktípusból. Harctéri teljesítményük egyenlő a nullával és emellé túl sokat kell mennünk az adott tankkal, hogy elérjék a 100%-os képzettséget, majd a 100%-os képességet. 
  • 75%-os: Ha nem sajnáljuk a fejenkénti 20.000 kreditet, akkor válasszuk őket. Sok bosszuságtól menthet meg minket a továbbiakban. 
  • 100%-os: Őket fejenként 200 goldért tudjuk megvenni, ami nem olcsó. Tehát ha nem vagyunk milliomosok, vagy egy jó klán/ESL csapat tagjai, akkor ne fecséreljük rá a goldunkat.

Ha megvan a legénységi tag, akkor annak a tagnak már van saját adatlapja, ami a következőképpen néz ki.

Mint elsőre látni, fontos adatokat kapunk a legénységi tagunkról. Többek közt a képzettségének szintje és hogy milyen képességei vannak. 

Az adatlap bal oldalán lehet látni a különböző értékeket és a legénységre gyakorolt bónuszokat is. Ilyen bónuszok pl: ventilátor, BiA (Brother in arms/Elit alakulat), ételek (csoki, pótellátmány, onigiri, stb.).  

A képességek mellett látható egy újraoszt gomb. Arra kattintva újraoszthatjuk a legénységi tagunk képességeit, viszont itt is büntetésekkel kell számolni. 

Először van az ingyenes 20%-os büntetés. Ha az ábrán látható 3 skilles (képességű) tagot nézzük, akkor ez a következő képen fog kinézni:

  • Az első és a második skill megmarad, de a 3. 94%-ról le fog menni 74%-ra.

Másodszor van a 20.000 kredit befizetése mellett 10%-os büntetés:

  • Az első és második megmarad, de a 3. 94%-ről 84%-ra fog visszaesni. 

Végül utoljára marad a 200 goldos büntetés nélküli újraosztás, ahol minden ugyanúgy marad.

A képességek ikonjai alatt látható még két gomb, melyekkel az adott legénységi tagot a barakkba küldhetjük, vagy végleg búcsút inthetünk neki az oszlatás gombbal.

Az adatlap jobb oldala rátér az adott tag eredményeire és képességeinek fejlesztésére. A jobb oldali teljesítmény menüpontot nem igazán magyaráznám el, mivel csak azok az adatok vannak benne, amit mindenki tud. Jelvények, hátramaradt csata/XP szám a következő képességhez, stb.

Képzés, képességek (skill) és készségek (perk)

A képességek (skillek) és a készségek (perkek) közt az a különbség, ogy utóbbiak kizárólag csak akkor aktiválódnak, ha elérték a 100%-os szintet.

A fülek résznél a következők láthatóak:

  • Képzés: Ennek ugyanaz a feladata, mint a toborzásnál láthatónak, s mivel még előttünk áll egy csomó téma nem játszok papagájt.
  • Képességek: A képességek fülek alatt különböző, az adott személyre ható skillek és perkek találhatóak. Ilyenek pl:

Javítás(skill)

Az adott jármű javítási sebességét növeli meg százalékosan. Alapnak vegyünk egy 4 tagú legénységet. Mindegyik legénységen 100%-os ez a skill. Tehát ez a következő képen fog kinézni (100/100/100/100), amiből látható, hogy a javítás az adott tankon, amelyikben ez a legénység ül 100%-kal gyorsabb mint a skill nélkül. Viszont ha hiányos a képesség (80/0/0/10)(60/11/2/0), akkor a következő értékeket kapjuk 22% és 18%. Ez úgy jött ki, hogy a skill össz %-os számát elosztjuk a legénység számával. Erre érdemes oda figyelni. Ez a skill továbbá már 1%-nál is müködik.

Tűzoltás(skill)

Az adott jármű tűzoltási sebességét csökkenti. Tartalmilag ugyanúgy kell kezelni, mint a javítás skillt, csak ez a tüzet oltja el gyorsabban. Részemről haszna a 7. képzettségig egyik tankon sincs.

Álca(skill)

A jármű észlelhetőségét csökkenti. Van egy tankunk, melynek alapon 17%-os az álcázó képessége. Ha az álca skill minden legénységi tagunkon 100%-akkor kapunk egy 85-90%-os plusz álcát, amit a jármű festésével fel vihetünk 100%-ra. Képlet: 17 az alap. Ennek a 100%-a 34. Tehát (90+10=100) az álcák százalékai összeadódnak.

BIA(perk)

A BIA (Elit alakulat) egy százalékos képesség, ami annyit tesz, hogy minden legénységi tag alap képességét 5%-kal tovább javítja (a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 2,5%-kal javít mindent). Fontos megjegyezni, hogy a BIA csak akkor működik, ha: minden legénységi tagon van + minden legénységi tagon elérte a 100%-ot.

Mentor(skill)

Megnöveli a legénységi tagok XP hozamát 10%-kal, kivéve a parancsnokét. Ez olyan tankokra jó, ahol a parancsnok a legfejlettebb és a többi legény el van maradva tőle.

Felderítő(skill)

Növeli a maximális látótávolságot. Gondolom nem kell magyarázni. Százalékos arányban ez 2%-ot jelent (400 méterhez 8 métert ad hozzá), ami tovább szorzódhat a BiA és felszerelések hatásával. Ezen kívül ha megsérül az optika a tankon, ez a skill 20%-kal csökkenti a látótáv csökkenés mértékét.

Ezermester (skill)

A parancsnok helyettesíti a kilőtt legénységi tagot. Az első 50%-os hatásfokon, a másodikat 25%-on és így tovább.

Sasszem (perk)

Szintén egy 100%-nál aktiválódó képesség, aminek az a tulajdonsága, hogy miután rávittük az ellenfél tankjára a célzónkat és rajta tartjuk 5 mp-ig, akkor kimutatja nekünk, hogy milyen sérült moduljai vannak.

6. érzék (perk)

A leghasznosabb perk a játékban. 100%-on aktiválódik és azt mutatja meg, hogy mikor lettünk felspotolva. Fontos észben tartani, hogy van egy kb. 2-3 mp-es késleltetése.

Helyzetfelismerés (skill)

Szintén egy százalékosan növekvő látótáv növelő skill. A Felderítővel szemben ez már 400 méteren 12 métert ad a látótávunkhoz (3%), viszont nem kompenzálja a látótávot sérült optika esetén.

Bosszúálló(perk)

+2 mp-ig felderítve marad az általunk felspotolt ellenséges tank azután, hogy kilőttek minket (100%-on aktiválódik).

Rádió jel erősítés (skill)

Hamarabb vesszük észre a térképen az ellenfeleket. Ezt úgy kell érteni, hogy az előttünk járó spotter tank felderített egy tankot, de lehet, hogy a rádiónk tulajdonságából csak 2-3 mp múlva jelenik meg a térképen. Ez a skill ezt próbálja meg helyreállítani.

Jelfogó (skill)

Tartalmilag ugyanaz, mint az előző, csak ezzel távolabb „lát” a rádiónk.

Célmegjelölő (perk)

Általunk felfedezett ellenség +2 mp-ig látszik. Hasonló a Bosszúálló perkhez, csak ehhez nem kell "meghalnunk".

Fegyverkovács (skill)

A sérült löveg pontatlanságát csökkenti. Pl.: Normál állapotban a T110E5 2,1 mp alatt szűkül be teljesen. ha kilövik az ágyúját, akkor ez megduplázódik+pontatlan lesz.

Mesterlövész (perk)

3%-kal növeli meg a kritikus találatok esélyét az ellenséges tankok moduljain. Tudjuk, hogy az IS-3 ammo rack érzékeny, ha ez a perk fent van, akkor megnő az esélye, hogy akár az első lövésből is lőszerrekeszt lőjünk neki. Bár ez nem ilyen egyszerű és nem csak IS-3-ak ellen használható.

Pillanatkép (skill)

Torony forgás közben 8%-kal csökkenti a célkereszt szétesését. Med tankokon, rush taktikán alapuló tankokon kötelező skill.

Megérzés (perk)

Ha egy betöltött vagy töltés alatt álló lövegben lőszertípust szeretnénk váltani (áttölteni pl. aranyra vagy éppen HE-re), akkor 17%-os eséllyel - attól függően hogy hogy állt épp a töltésünk - vagy azonnal átvált az új lőszerre vagy onnan folytatja a löveg töltését, ahol az eredeti lőszer tartott épp. A perk hatása összeadódik, azaz ha a tankban két töltőnek is van ilyen készsége, akkor már 34% esélyünk lesz az azonnali lőszerváltásra.

Adrenalin roham (perk)

Ha a járművünk életereje 10% alá esik, akkor 10%-kal gyorsabban fog betölteni az ágyúnk.

Biztonságos elhelyezés (perk)

Csökkenti a lőszerrekesz felrobbanásának esélyét. Rekeszekre érzékeny tankokon különösen jól jön.

Irányított ütközés (skill)

Egy furcsa ám hasznos skill. Növeli a rammolás által adott és csökkenti a rammolás által kapott sebzést (utóbbit csak ha mozgásban vagyunk). Vegyünk példának egy 50B-t. 53/56 tonna körüli tömege van. Emellett dombról lefelé megy 72vkm/h-is. Ez önmagában is nem is rossz, de hogy még jobb legyen, ha a domb aljára egy BC25t-t állítunk, képesek vagyunk 1,2k HP vesztéssel 1,8k HP-t leütközni róla (skill nélkül). Ez skillel a saját sebződésünk lemegy 860-910 HP közé és a BC-t ismét 1,8k-ról rammoltuk.

Offroad vezetés (skill)

Nehéz terepen 10%-kal, félnehéz terpen pedig 5%-kal jobb talajellenállást ad a tanknak (úton semmit).

Sima utazás (skill)

Hasonlóan a pillanatképhez, itt a mozgás közbeni célkereszt szétesés csökkent, mégpedig 4%-kal.

Megelőző karbantartás (perk)

Csökkenti a tűz esélyét motor vagy üzemanyag tartály sérülése esetén.

Kuplung égető (skill)

Gyorsítja a forgási sebességet 4%-kal. TD-ken hasznos skill lehet.

Ezek lettek volna a képességek. Végül egy utolsó rész maradt: A személyes adatok. Itt mindenki személyre szabhatja az adott legénységi tagját, goldért.

2. ábra - A vörös és fehér százalékszámok

Gondolkoztam ezen résznél, hogy biztos ide rakjam-e be? Elvégre több köze van a prémium tankok működéséhez, mint a legénységhez. De jobbnak láttam leírni.

IS-3 (normál tank)IS-5 (prém tank)IS-7 (normál tank)
Parancsnok 100% Parancsnok 100% Parancsnok 85/90% (ingyen/kreditért)
Vezető 100% Vezető 100% Vezető 85/90%
Töltő 100% Töltő 100% Töltő 85/90%
Lövész 100% Lövész 100% Lövész 85/90%

Tehát a képen látható 4 db legénységi tag 100%-os. Közülük viszont csak kettő fehér. Mit is jelent ez?

Ha jobban megnézzük látható, hogy a két fehér egy 1-1 IS-7-es emberke, tehát nehéz tankok emberei, míg a másik kettő TD és Med. A képen látható tank egy IS-5, ami prémium szovjet nehéz tank, ezért bármilyen szovjet nehéz tank legénységet százalék büntetés nélkül bele lehet tenni. 

Ebből az egészből mindössze annyit kell megjegyezni, hogy a sima tankok kapnak legénység áthelyezésért százalékos büntetést, de a prémium járművek nem.

Word of Tanks kezdőknek - A Hangár és az ott található dolgok

 Sokan ismeritek ezt a játékot. Hallottatok róla, ajánlották nektek vagy csak egyszerűen youtube-os videók között találtatok rá. A Word of Tanks egy MMO (Massive Multiplayer Online) ügyességi és stratégiai játék, ami annyit tesz, hogy emberek játszhatnak emberek ellen, egy a nap 24 órájában elérhető online világban.

Ebből következik, hogy maga a játék az egyén éles látásán alapszik: minél több adatot vagy képes feldolgozni a képernyőről érkező információk alapján, annál nagyobb sikerekben lehet részed a játék további menetében. Természetesen, mint minden más játékban, itt is vannak nehezítő körülmények, de ha megtanulod, hogy hogyan fordítsd a hasznodra azokat, nem lehet semmi gond a későbbiekben.

A cikksorozat eleinte az újoncoknak próbál segíteni és biztos alapot nyújtani számukra, hogy ne kövessék el azokat a hibákat, amit szinte mindenki - köztük jómagam is - elkövetett. A továbbiakban a Ti kérdéseitekre adott válaszokon keresztül próbálunk a segítségetekre lenni.

Ezek a cikkek - amelyeket a VIP tagokkal készítenénk nektek oktatás céljával - eleinte havonta, majd ha látjuk, hogy van rá igény - hetente fognak megjelenni. Ezzel kapcsolatban annyit kérünk, hogy a komment részlegben írjátok meg a véleményeteket az első számról és hogy van-e igényetek a sorozat folytatására.

Hangár és az itt található dolgok

Ugyebár ha az autónkénak van garázsa, akkor a virtuális tankunknak miért ne lehetne? 

A Hangár a játék kezdő és egyben végpontja. Ha bejelentkezel, a hangárt pillantod meg elsőnek és miután kilépsz a csatából, ismét a hangárt pillanthatod meg magad előtt. Azonban a hangárnak van ennél egy sokkal összetettebb funkciója is.

A következő pontokban a Hangárban elérhető információról, opciókról, funkciókról olvashattok.

Barakk

A barakk a tankok legénységi tagjainak elszállásolásra alkalmas épület. Minél több tankunk van, annál több embert láthatunk a barakkban. Azonban a barakk férőhelye 16 főre van korlátozva, amit goldért (aranyért) lehet tovább bővíteni. A barakkban tárolt emberek nem vesznek el és bármikor vissza tudjuk ültetni őket a saját tankjukba.

Például: Van egy T1-em, 2 fős legénységgel. Ha barakkba küldöm őket, akkor ezt követően bármikor vissza is tudom rakni őket a tankba, büntetés nélkül. Büntetés alatt azt kell érteni, hogy (vegyük megint a T1-et) ha a legénységet egy tankból kiveszem és egy másik ugyan olyan nemzetű és osztályú tankba akarom átültetni, akkor 10%-os büntetést kapunk a legénységi tagok képzettségi szintjéből. Ez alól a prémium járművek kivételek, azaz egy prémium járműbe büntetés nélkül átültethető egy ugyanolyan nemzetű és osztályú tank legénysége.

A tapasztalt legénységet mindig érdemes megtartani, de egyelőre annyit jegyezzünk csak meg, hogy jól fognak jönni még később!

Továbbá láthatunk még itt a barakkban különféle szűrőket, melyekkel nemzetre, tanktípusra, a legénység helyére, tankosztályra és képzettségre tudunk szűrni.

Bolt

A boltban vásárolhatunk tankokat, modulokat, lőszereket, felszereléseket, fogyóeszközöket. Vásárolni nem csak a boltban tudunk, hanem a szerviz menüben is, annak azonban az a "hátránya", hogy egyszerre csak egy dolgot tudunk venni, míg a boltban akár 10+ db-ot is egyszerre (ez akcióknál jöhet majd jól, mikor pl. 50 tűzoltókészüléket is venni akarsz).

Depó

A depó "hangulata" ugyanaz, mint a bolté. Itt is megtalálhatóak ugyanazok a szűrők és elemek. A depó és a bolt közti különbség mindössze annyi, hogy míg a bolt az adott tárgy megvásárlásának teljes árát mutatja, addig a depó az eladni kívánt tank/lőszer/modul/stb. eladási árát mutatja (ami alapesetben a vételár 50%-a).

A depóban tárolhatjuk a tankjaink moduljait, lőszereit, felszereléseit, fogyóeszközeit. Bármikor el tudjuk adni a dolgokat vagy fel tudjuk szerelni őket a tankra. Mint a barakkban, itt is találhatunk különféle szűrőket. Az ablak baloldalán helyezkednek el és az ablak többi részén láthatóak a tárgyak, amiket meg szeretnénk venni. A közhiedelemmel ellentétben, itt sem olcsóbb semmi, mint a Fejlesztési fában.

Szolgálati feljegyzés

Itt nézhetjük meg az eddigi eredményeinket, medáljainkat, statisztikáinkat, tankjaink adatait. 

  • Csata szám: Az eddig lejátszott csatáid száma.
  • Lövési hatékonyság: A csatában való pontos lövéseid számát mutatja. Az eddigi csatáid számát veszi figyelembe.
  • Győzelmi arány: Az eddigi csatáidban hányszor sikerült győzelmet aratnod az ellenfél csapata felett. 
  • Személyes értékelés: Egy összetett értékelési skála. Ezt Jackal_Hun egyszer már részletesen kifejtette: A Personal Rating az alábbi mutatókból tevődik össze:
    • nyerési arány
    • túlélési arány (?)
    • sebzésátlag
    • az összes lejátszott csata száma (???)
    • lövéspontosság (??)
    • megszerzett tapasztalat átlaga

    Ebből nyilvánvaló, hogy a túlélési arány, a lejátszott csaták száma és a lövési pontosság az ég világon semmit nem mond el arról, hogy ki milyen játékos, ráadásul a lövési pontosságot a tüzérséggel való játék drasztikusan rontja, nem beszélve arról, hogy a jobb játékosok hajlamosak rengeteg "vak" lövést elereszteni azokra a helyekre, ahol jellemzően tankok szoktak állni, akkor is ha azok éppen nem láthatóak. Ettől persze a játékosok nem lesznek rosszabbak, ellentétben a mutatóval.

    A túlélési aránnyal pedig alapvetően az a baj, hogy a csatát nem hátul sunyizva kell túl élni, hanem a csata elején minél többet sebezni, ha esetleg közben meghalunk is többet tettünk mint a hátul bujkálással.

    Lejátszott csaták száma... szerintem ki sem kell fejteni, ugorjunk.

    A nyerési arányt és a sebzésátlagot fentebb már kiveséztem, a tapasztalat átlaga pedig egy jó mutatószám lehetne, ha meg tudnánk határozni, hogy pontosan miért mennyi is jár. A probléma hogy ezek nem fix értékek - pl. milyen messziről adtuk le a sebzést stb. - ezért egyetlen dolog olvasható ki belőle, a jobb játékosoknak ez az érték jellemzően magasabb, mint a gyenge játékosoknak.

    Hogy megadjuk a WG Personal Rating mutatójának a kegyelemdöfést, említsük meg, hogy a 8.10-es patchben módosították az értékeket és a képletbe bekerültek a 8.8 előtt, illetve az az után lejátszott csaták értékei is, így sikerült egy olyan mutatót generálni, amelynek működési mechanikáját tulajdonképpen egyetlen ember sem képes fejben tartani.

    Tehát röviden, egy olyan játékbeli mutató, ami a fenti mutatókat veszi figyelembe és általa is meg lehet különböztetni a gyengébb játékosokat az erős játékosoktól. 

  • Átlagsebzés csatánként: Ez a mutató, ahogy a nevéből is kiderül, a csatákban elért átlagsebzésünket tartja számon: összes kiosztott sebzésünk/összes lejátszott csataszámunk.
  • Legtöbb XP és Legtöbb csatában kilőtt tank: Értelemszerűen ennek a két mutatónak van fenn tartva a hely. Megkülönböztető, rangsorolásra alkalmas értéke nincs (nem mutatja meg, hogy az adott játékos jó-e vagy épp rossz).
  • Átlag XP csatánként: Ez sem döntő tényező, bár ha valakinek már magas szinten is túl alacsony ott már alapvető játékmeneti problémák, hiányosságok sejthetőek.
  • Tankász mutató: Az előbbiekkel ellentétben, ha nem is sok, de ennek már van jelentősége egy játékos hatékonyságában. Mint az ábrán is látható 149 tankból 57-nek van tank ásza. Ez annyit tesz, hogy az adott játékos 57 tankkal kiemelkedően tudott/tud teljesíteni egy vagy több csatában.

Fejlesztés

A fejlesztési fa egy összetett játékelem. Itt találhatóak meg a nemzetek szerint különválasztott tankok ikonjai, amit később - mikor elég tapasztalatunk lesz - elkezdhetünk kifejleszteni.

Fontos megjegyezni, hogy a fejlesztés szintről-szintre és tankról-tankra történik. Példának okáért nézzük meg a fenti ábrát. Látható, hogy a Chi-ni után csak a Chi-nu tankot lehet kifejleszteni. Viszont ha a tier 1-es (R. Otsu) tankot nézzük akkor látható, hogy 3 tankág indul belőle, tehát 3 felé tudunk fejleszteni.

Küldetések és Beállítások

Érdemes még beszélni az apróbb eldugott részletekről is. Ilyen például a "Küldetések" és a "Beállítások" menüpontok is. 

A Küldetés fülön láthatóak az adott egyéni küldetések tankjai és azok megszerzéséhez szükséges feltételek, az adott hétvége vagy hónap küldetései, vagy a Ranked Battle színtjeire adott jutalmak is. Ezekért természetesen jutalom jár, ha elvégezzük a hozzájuk tartozó feladatokat. 

A Beállitásoknál több mindent láthatunk. Az Általános fülön a játék menetét és a kliens egyéb haszontalan beállításait tudjuk ki-be kapcsolni. Ilyen például a szakaszmeghívó csata közben, Egybázis-foglalós mód, Védés/Támadás mód, Chat kikapcsolása, vertikális stabilizásál, optika effektus, stb.

Ha tovább haladunk, akkor a grafika jön és ehhez máris szeretnék egy tippet adni. Ha lehet akkor ne a szépségre menjünk, hanem a minél nagyobb FPS számra. Ezzel azt érjük el, hogy nem fog szaggatni a játék, nem melegítjük túl a videókártyát, pontosabb lövéseket tudunk leadni és nem utolsó sorban hatékonyabbá tehetjük játékunkat. Azonban, a Megjelenítési távolság opciót mindenki állítsa maximumra!

Az ezek után érkező fülek már csak a HUD beállításaira fókuszálnak, tehát ebbe én nem szeretnék belemenni.

 

Szavazás

Tetszik az oldal?
Igen
Nem
Asztali nézet